1. Millest alustada ehk äriplaani koostamine
Alustada tuleb äriplaani koostamisest. Seda tuleb teha isegi siis, kui usud, et sinu pakutav toode või teenus on parim ja äriplaani koostamine ebaoluline. Mis kasu on äriplaani kirjutamisest? Äriplaani koostamine annab võimaluse oma äriidee, eesmärgid ja tegevusplaani must valgele kirja panna. Väga oluline on läbi mõelda turundusstrateegia – miks, kuidas ja mida müüa ning kuidas sihtrühmani jõuda.
Äriplaani koostamine aitab aru saada, kui palju ja milliseid investeeringuid on äri alustamiseks vaja. Tihti keskendutakse ainult toote või teenuse täiustamisele ega pöörata piisavalt tähelepanu sellele, et üksnes suurepärane toode või teenus ei taga ärilist edu.
2. Kuidas jätkata ehk turundusstrateegia loomine
Kui äriplaan on sisuliselt valmis, äristrateegia on kirjeldatud, vajalikud ressursid kaardistatud ja rahavoogude prognoos koostatud, on see alles esimene samm ettevõtluse alustamisel. Turundus on igas ettevõttes üks võtmetegevusi. Eduka turundusplaani elluviimiseks tuleb otsustada, kes vastutab müügi ja turundustegevuse eest – kas palgata tööle spetsialist või teha koostööd agentuuridega.
See, milline valik sinu ettevõttele parim on, sõltub äri suurusest ja tegevusvaldkonnast. Kui sa ei ole varem turundusega kokku puutunud, on parem see valdkond kogenud turundaja või agentuuri kätesse usaldada.
3. Mida edasi teha ehk brändi sünd
Esmalt tuleb luua kaubamärk ehk bränd ja selle juurde kuuluv brändiraamat. Seda võib soovitada ka mikro- ja väike-ettevõtetele. Bränd väljendab ettevõtte põhiväärtuseid ning peegeldab klientide soove ja ootuseid.
Kui sinu äri on väike, siis tundub aeg ja raha, mis brändi loomisele läheb nagu ebavajalik kulurida ettevõtte niigi kitsas eelarves. Tegelikult on brändi loomisele kulunud aeg ja raha aga investeering, mis peagi end tagasi teenib. Kui sinu ettevõtet peaks tabama suur edu, võid oma ettenägelikkust tänada, et bränd ja sellega seotud materjalid on olemas ja kasutusvalmis. Pealegi on parem tegeleda logo loomise ja kirjatüübi valimisega tegevuse alguses, kui sul on selleks rohkem aega.
Brändiraamat on brändi tööd selgitavate reeglite kogum, mis on kasutusel kõikides ettevõtte materjalides. Brändiraamatusse koondatud reegleid läheb vaja visiitkaartide, kodulehe, reklaamide, siltide, kleebiste ja paljude teiste turundusmaterjalide loomisel.
4. Järgmine samm ehk klientideni jõudmine
Järgmine samm ehk klientideni jõudmine Kui brändiraamat on olemas, vali kanalid, mille kaudu oma klientideni jõuda. Turunduskanalite valik sõltub ettevõtte ärimudelist – eeskätt rahalistest võimalustest ja sihtrühma iseloomust. Näiteks, kui tegevust alustab piirkonnas teenuseid pakkuv autoremonditöökoda Valgas, töötavad edukalt kaks kanalit – Facebook ja ettevõtte koduleht. Infot teenuste kohta saab jagada oma Facebooki lehel ja reklaamida ka kogukonna Facebooki gruppides, kus jagatakse kohalikke uudiseid ja uudisnuppe toimuvate sündmuste kohta.
Näe vaeva selle nimel, et teenusega rahule jäänud kliendid jätaksid sinu ettevõtte Google My Businessi kontole või Facebooki lehele tagasiside. Samuti loo koduleht, mis kindlustab, et õiged inimesed leiaksid interneti kaudu sinu ettevõtte üles. Kindlasti tuleb kodulehe teavet pidevalt uuendada ja värskena hoida.
5. Kuidas kasvada ehk jätkusuutlik turundusplaan
Kui oled oma ettevõttega turul kanda kinnitanud, pead leidma reklaamikanalid, mille kasutamine on mõttekas ja jätkusuutlik. Näiteks, kui Soome turule palkmaju eksportiv Eesti ettevõte oma märkimisväärse turunduseelarve Eesti telereklaami suunab, on see suure tõenäosusega raisatud raha.
Iga õnnestunud turundusstrateegia alus on võimalikult põhjalik turu-uuring, mis selgitab välja, mida klient ootab, kui palju on konkurente ja millised on potentsiaalsed uued turud. Uuringu tulemuste analüüsimisel jõuad selleni, kuidas pakkuda oma klientidele rohkem kui konkurendid ja millistele turgudele sisenemine võib kaasa tuua kasvuhüppe.
Konkurentsis püsimine ja jätkusuutliku kasvu tagamine on samuti oluline ülesanne. Selle nimel peab alustav ettevõtja olema mitmekülgne ja tugev – omama teadmisi erinevatelt elualadelt, tundma turgu, säilitama optimismi ja õppima tagasilöökidest. Ning kindlasti peab ettevõtja olema uudishimulik ja uuendusmeelne!